Heb jij al je musthaves?

Musthaves zijn dingen waar we blijkbaar niet zonder kunnen. Van jurken tot schoenen, van rugzakjes tot lippenstift, van lady-shave tot personal trainer, er schijnen een hoop dingen te zijn waar je als vrouw niet zonder kan. Onbegrijpelijk want er is een heel andere trend gaande in Nederland, namelijk die van het ont-moeten.

Vrouwen en ook mannen willen niet meer van alles moeten en hebben dus ook geen trek in al die dingen die we MOETEN hebben, dus ik vraag me af wanneer marketend Nederland eens ophoudt met MUSTHAVES te presenteren alsof het gaat om de lucht en het water dat wij mensen nu eenmaal echt NODIG hebben om te kunnen leven.

Zuurstof is bijvoorbeeld helemaal geen must-have

Veel mensen zweren bijvoorbeeld bij een zuurstof bad, maar zuurstof an sich is een zeer aggressieve stof die er voor verantwoordelijk is dat dingen heel snel vergaan, ofwel verouderen. Oxideren heet dat met een scheikundige term en wie de gezondheids- en voedingsdeskundigen een beetje volgt, weet allang dat we onszelf moeten beschermen tegen oxidatie willen we jong blijven.

Ook onder de noemer “musthaves” worden dan ook pillen aan de man en vooral vrouw gebracht die de oxidatie tegen werken, zoals vitamine C en E bijvoorbeeld. Echter, die stofjes zitten natuurlijk ook in je voeding, mits je een beetje normaal en vooral gevarieerd eet. Vers fruit en noten bijvoorbeeld. Geen musthaves dus die pillen. Zeker niet als je er geen verstand van hebt.

Musthaves zijn al helemaal geen torenhoge hakken

Ook torenhoge hakken waar je niet op kunt lopen worden wel als musthaves gepresenteerd of korsetten waardoor je geen lucht meer kunt krijgen, of de nieuwste designjurk van de nieuwste Japanse designontwerper, terwijl ieder normaal denkend mens al lang heeft gezien dat zoiets door niemand wordt gedragen.

Trendwatchers en musthaves

Veel van die musthaves worden door trendwatchers gedicteerd, die weer ingefluisterd, leest betaald worden, door de makers van de musthaves. Wat mij opvalt is dat veel trendwatchers aan het woord komen voor de kleuren en de musthaves van komende herfst of winter, maar dat er veel te weinig aandacht besteed woord aan de terugblik.

Kwamen de voorspellingen uit die de trendwatchers afgelopen lente deden? Ik kan me herinneren dat er veel werd geneuzeld over pastelkleuren en de come-back van de hoed, mijzelf inclusief.

Zijn de musthaves inderdaad massaal gekocht?

Nu zijn pastel kleuren voor mijn gevoel nooit echt “uit”geweest en blijven die tere kleuren altijd prachtig passen bij vrouwen van elke leeftijd, maar met die hoed, zaten we er toch mooi naast. In de modebladen kwam ik ‘m veelvuldig tegen, maar hier in het dorp, slechts één keertje en toen keek ik er nog raar van op, want het was mijn buurjongen.

Dus mensen, vrouwen vooral, laat je niet gek maken door de musthaves. Die worden uitsluitend bedacht door PR mensen en die zijn maar op één musthave uit: de inhoud van jouw portemonnee.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *